Ernæringsdata for Regnbueørred

Energiindholdet i 100 gram Regnbueørred er 134 kcal (kilokalorier), hvilket svarer til 561 KJ (kilojoule). Energier er fordelt på 18,4 g protein, 6,7 g fedt og 0 g kulhydrat.

  • Protein: 18,4 gram
  • Fedt: 6,7 gram
  • Kulhydrat: 0 gram

Af de 0 g kulhydrat er 0 g tilgængeligt de resterende 0 g er kostfibre. Kulhydrat eller sakkarider er en primær bestanddel i en sund diæt. Ifølge aktuelle anbefalingerne bør maks. 50 procent af den daglige energi stamme fra kulhydrat.

I 100 g Regnbueørred er der 6,7 g fedt. Fedt kan basalt set opdeles i 3 fedtsyrer: Mættede, Enkeltumættede (monoumættede) og Flerumættede (polyumættede). I tabellen herunder ses fordelingen af fedt i Regnbueørred. Fedt kan også findes som kolesterol, en fedttype kroppen f.eks. bruger til at danne galdesyrer og D-vitamin. Fedt har ligeledes en essentiel opgave i optagelsen af fedtopløselige vitaminer.

Proteinindholdet i Regnbueørred er 18,4 g pr. 100 g. Protein er essentiel for en sund og velfungerende krop. For at kunne gøre brug af proteinerne skal organismen først omdanne dem til aminosyrer, de benyttes fremdeles til af bygge de proteinstoffer, som kroppen er bygget af.

Ernæringsindhold i 100 g Regnbueørred
Type Mængde
Energi i KJ (kilojoule) 561 KJ
Energi i kilokalorie 134 kcal
Fedt i alt 6,7 g
→ Mættede fedtsyrer 1,5 g
→ Enkeltumættede fedtsyrer 2,4 g
→ Flerumættede fedtsyrer 2 g
Kolesterol 57 mg
Kulhydrat i alt 0 g
→ Kulhydrat tilgængeligt 0 g
→ Kostfibre 0 g
Tilsat sukker 0 g
Alkohol 0 g
Aske 1,3 g
Vand 74,3 g (ml)

Vitaminer i Regnbueørred

I tabellen nedenunder ses vitaminfordelingen i Ørred, regnbue-, rå. Vitaminerne er opdelt i en fedtopløselig og en vandopløselig gruppe. Der er et vigtigt delelement af en sund kost, at spise alsidigt, for at få dækket kroppens vitaminbehov.

Fedtopløselige vitaminer i 100 g Regnbueørred
Fedtopløseligt Vitamin Mængde
A-vitamin 18 RE
D-vitamin 13 µg
→ D3 cholecalciferol 13 µg
→ D2 ergocalciferol µg
E-vitamin 1,6 a-TE
→ Alfa-tokoferol 1,6 mg
K-vitamin 0 µg

Vandopløselige vitaminer i 100 g Regnbueørred
Vandopløseligt Vitamin Mængde
B1-vitamin, Thiamin 0,1 mg
B2-vitamin, Riboflavin 0,21 mg
B3-vitamin 5,2 NE
→ Niacin 11,5 mg
→ Tryptofans bidrag 6,3 mg
B5-vitamin, Pantothensyre mg
B6-vitamin 0,69 mg
B8-vitamin, Biotin µg
B9-vitamin, Folat 22 µg
B12-vitamin 3 µg
C-vitamin 0 mg

Mineraler i Regnbueørred

I tabellen nedenunder ses mineralindholdet i Tørret abrikos. Mineraler er, som vitaminer, afgørende for at vedligeholde en velfungerende livsstil. Modsat vitaminer består mineralerne kun af ét stof.

Mineraleindhold i 100 g Regnbueørred
Mineral Mængde
Calcium (Ca), Kalk 127 mg
Fosfor (P), Phosphor 260 mg
Jern (Fe) 0,4 mg
Jod (I) 5,3 µg
Kalium (K) 420 mg
Kobber (Cu) 0,05 mg
Krom (Cr), Chrom 0,46 µg
Magnesium (Mg) 25 mg
Mangan (Mn) 0,02 mg
Natrium (Na) 52 mg
Nikkel (Ni) 0,9 µg
Selen (Se) 16,9 µg
Zink (Zn) 0,48 mg

Sukkerarter i Regnbueørred

Det totale indhold af sukkerarter i Regnbueørred er 0 g. I tabellen nedenunder ses fordelingen.

Sukkerarter i 100 g Regnbueørred
Sukkerart Mængde
Fructose g
Glucose g
Lactose 0 g
Maltose g
Saccharose 0 g

Glykæmisk indeks for Regnbueørred

Regnbueørred har et glykæmisk indeks (GI) på 0. Det vil sige, at en potion Regnbueørred skaber en blodsukkerrespons, som svarer til 0 % af den stigning, samme mængde glukose vil skabe.

Glykæmisk load (GL) for Regnbueørred er 0. Glykæmisk load er et udtryk for mængden af kulhydrat i en råvare ganget med fødevarens glykæmisk indeks.

Ernæringsdata fra andre kilder

Regnbueørred hedder på engelsk Rainbow trout, raw. Det kan være en nyttig information hvis du for eksempel anvender en amerikansk opskrift. Har du lyst til at søge efter data om kost- og ernæring på dette produkt i en anden kalorietabel, kan du med fordel søge med ordene Ørred, regnbue-, rå.