Ernæringsdata for Tomat

Energiindholdet i 100 gram Tomat er 26 kcal (kilokalorier), hvilket svarer til 107 KJ (kilojoule). Energier er fordelt på 0,7 g protein, 0,3 g fedt og 5,7 g kulhydrat.

  • Protein: 0,7 gram
  • Fedt: 0,3 gram
  • Kulhydrat: 5,7 gram

Af de 5,7 g kulhydrat er 4,3 g tilgængeligt de tilbageværende 1,4 g er kostfibre. Kulhydrat eller sakkarider er en fundamental ingrediens i en sund diæt. Ifølge aktuelle anbefalingerne bør maks. 50 procent af den daglige energi komme fra kulhydrat.

I 100 g Tomat er der 0,3 g fedt. Fedt kan grundlæggende opdeles i 3 fedtsyrer: Mættede, Enkeltumættede (monoumættede) og Flerumættede (polyumættede). I tabellen herunder ses fordelingen af fedt i Tomat. Fedt findes også som kolesterol, en fedttype kroppen bl.a. bruger til at danne galdesyrer og D-vitamin. Fedt har også en essentiel opgave i optagelsen af fedtopløselige vitaminer.

Proteinindholdet i Tomat er 0,7 g pr. 100 g. Protein er essentiel for en sund og velfungerende krop. For at kunne gøre brug af proteinerne skal kroppen først nedbryde dem til aminosyrer, de benyttes herefter til af bygge de proteinstoffer, som kroppen er sammensat af.

Ernæringsindhold i 100 g Tomat
Type Mængde
Energi i KJ (kilojoule) 107 KJ
Energi i kilokalorie 26 kcal
Fedt i alt 0,3 g
→ Mættede fedtsyrer 0,1 g
→ Enkeltumættede fedtsyrer 0 g
→ Flerumættede fedtsyrer 0,1 g
Kolesterol 0 mg
Kulhydrat i alt 5,7 g
→ Kulhydrat tilgængeligt 4,3 g
→ Kostfibre 1,4 g
Tilsat sukker 0 g
Alkohol 0 g
Aske 0,6 g
Vand 94,3 g (ml)

Vitaminer i Tomat

I tabellen nedenfor fremgår vitaminindholdet i Tomat, rå. Vitaminerne er sorteret i en fedtopløselig og en vandopløselig gruppe. Der er et vigtigt delelement af en sund kost, at spise alsidigt, for at få dækket organismens vitaminbehov.

Fedtopløselige vitaminer i 100 g Tomat
Fedtopløseligt Vitamin Mængde
A-vitamin 82,7 RE
D-vitamin 0 µg
→ D3 cholecalciferol µg
→ D2 ergocalciferol µg
E-vitamin 0,74 a-TE
→ Alfa-tokoferol 0,74 mg
K-vitamin 7,9 µg

Vandopløselige vitaminer i 100 g Tomat
Vandopløseligt Vitamin Mængde
B1-vitamin, Thiamin 0,041 mg
B2-vitamin, Riboflavin 0,018 mg
B3-vitamin 0,7 NE
→ Niacin 0,817 mg
→ Tryptofans bidrag 0,117 mg
B5-vitamin, Pantothensyre 0,33 mg
B6-vitamin 0,084 mg
B8-vitamin, Biotin 1,5 µg
B9-vitamin, Folat 29 µg
B12-vitamin 0 µg
C-vitamin 18,7 mg

Mineraler i Tomat

I tabellen nedenfor fremgår mineralfordelingen i Tørret abrikos. Mineraler er, ligesom vitaminer, nødvendige for at vedligeholde en velfungerende livsstil. Modsat vitaminer består mineralerne bare af ét element.

Mineraleindhold i 100 g Tomat
Mineral Mængde
Calcium (Ca), Kalk 8,87 mg
Fosfor (P), Phosphor 29,1 mg
Jern (Fe) 0,23 mg
Jod (I) 0,2 µg
Kalium (K) 242 mg
Kobber (Cu) 0,039 mg
Krom (Cr), Chrom 1,3 µg
Magnesium (Mg) 9 mg
Mangan (Mn) 0,11 mg
Natrium (Na) 10,8 mg
Nikkel (Ni) 1,95 µg
Selen (Se) 0,3 µg
Zink (Zn) 0,084 mg

Sukkerarter i Tomat

Det samlede indhold af sukkerarter i Tomat er 2,32 g. I tabellen nedenfor fremgår fordelingen.

Sukkerarter i 100 g Tomat
Sukkerart Mængde
Fructose 1,42 g
Glucose 0,9 g
Lactose 0 g
Maltose 0 g
Saccharose 0 g

Glykæmisk indeks for Tomat

Tomat har et glykæmisk indeks (GI) på 3. Det betyder, at en potion Tomat giver en blodsukkerrespons, som svarer til 3 % af den stigning, samme mængde glukose vil forårsage.

Glykæmisk load (GL) for Tomat er 0. Glykæmisk load er et udtryk for indholdet af kulhydrat i en råvare ganget med fødevarens glykæmisk indeks.

Ernæringsdata fra andre kilder

Det engelske navn for Tomat er Tomato, ripe, raw, origin unknown. Det kan være en god viden hvis du for eksempel anvender en amerikansk hjemmeside. Har du brug for at søge data om kost- og ernæring på denne råvare i en anden kalorietabel, kan du med fordel søge med sætningen Tomat, rå.