Ernæringsdata for Radise

Energiindholdet i 100 gram Radise er 11 kcal (kilokalorier), hvilket svarer til 48 KJ (kilojoule). Energier er fordelt på 0,8 g protein, 0,1 g fedt og 2,5 g kulhydrat.

  • Protein: 0,8 gram
  • Fedt: 0,1 gram
  • Kulhydrat: 2,5 gram

Af de 2,5 g kulhydrat er 1,2 g tilgængeligt de overskydende 1,3 g er kostfibre. Kulhydrat eller sakkarider er en essentiel ingrediens i en sund diæt. Ifølge aktuelle anbefalingerne bør maks. 50 procent af den daglige energi stamme fra kulhydrat.

I 100 g Radise er der 0,1 g fedt. Fedt kan grundlæggende opdeles i 3 fedtsyrer: Mættede, Enkeltumættede (monoumættede) og Flerumættede (polyumættede). I listen herunder ses fordelingen af fedt i Radise. Fedt findes også som kolesterol, en fedttype kroppen fx bruger til at danne galdesyrer og D-vitamin. Fedt har også en central funktion i optagelsen af fedtopløselige vitaminer.

Proteinindholdet i Radise er 0,8 g pr. 100 g. Protein er afgørende for en sund og velfungerende krop. For at kunne anvende proteinerne skal kroppen først nedbryde dem til aminosyrer, disse benyttes herefter til af skabe de proteinstoffer, som kroppen er sammensat af.

Ernæringsindhold i 100 g Radise
Type Mængde
Energi i KJ (kilojoule) 48 KJ
Energi i kilokalorie 11 kcal
Fedt i alt 0,1 g
→ Mættede fedtsyrer 0 g
→ Enkeltumættede fedtsyrer 0 g
→ Flerumættede fedtsyrer 0 g
Kolesterol 0 mg
Kulhydrat i alt 2,5 g
→ Kulhydrat tilgængeligt 1,2 g
→ Kostfibre 1,3 g
Tilsat sukker 0 g
Alkohol 0 g
Aske 0,7 g
Vand 95,9 g (ml)

Vitaminer i Radise

I listen nedenfor fremgår vitaminfordelingen i Radise, rå. Vitaminerne er inddelt i en fedtopløselig og en vandopløselig gruppe. Der er et vigtigt element af en god kost, at spise alsidigt, for at få dækket organismens vitaminbehov.

Fedtopløselige vitaminer i 100 g Radise
Fedtopløseligt Vitamin Mængde
A-vitamin 1,25 RE
D-vitamin 0 µg
→ D3 cholecalciferol µg
→ D2 ergocalciferol µg
E-vitamin 0,01 a-TE
→ Alfa-tokoferol 0,01 mg
K-vitamin µg

Vandopløselige vitaminer i 100 g Radise
Vandopløseligt Vitamin Mængde
B1-vitamin, Thiamin 0,02 mg
B2-vitamin, Riboflavin 0,04 mg
B3-vitamin 0,25 NE
→ Niacin 0,4 mg
→ Tryptofans bidrag 0,15 mg
B5-vitamin, Pantothensyre 0,184 mg
B6-vitamin 0,06 mg
B8-vitamin, Biotin µg
B9-vitamin, Folat 24 µg
B12-vitamin 0 µg
C-vitamin 33 mg

Mineraler i Radise

I listen nedenfor fremgår mineralindholdet i Tørret abrikos. Mineraler er, som vitaminer, fundamentale for at vedligeholde en sund livsstil. I modsætning til vitaminer består mineralerne bare af ét element.

Mineraleindhold i 100 g Radise
Mineral Mængde
Calcium (Ca), Kalk 35 mg
Fosfor (P), Phosphor 24,2 mg
Jern (Fe) 0,6 mg
Jod (I) 1 µg
Kalium (K) 249 mg
Kobber (Cu) 0,04 mg
Krom (Cr), Chrom 1 µg
Magnesium (Mg) 9 mg
Mangan (Mn) 0,08 mg
Natrium (Na) 25 mg
Nikkel (Ni) 4 µg
Selen (Se) 0,1 µg
Zink (Zn) 0,32 mg

Sukkerarter i Radise

Det samlede indhold af sukkerarter i Radise er 1,26 g. I listen nedenfor fremgår fordelingen.

Sukkerarter i 100 g Radise
Sukkerart Mængde
Fructose 0,38 g
Glucose 0,88 g
Lactose 0 g
Maltose 0 g
Saccharose 0 g

Glykæmisk indeks for Radise

Radise har et glykæmisk indeks (GI) på 1. Det betyder, at en potion Radise forårsager en blodsukkerrespons, som svarer til 1 % af den stigning, samme mængde glukose vil skabe.

Glykæmisk load (GL) for Radise er 0. Glykæmisk load er et udtryk for indholdet af kulhydrat i en potion ganget med fødevarens glykæmisk indeks.

Ernæringsdata fra andre kilder

Det engelske navn for Radise er Radish, raw. Det kan være en vigtig information hvis du fx benytter en amerikansk hjemmeside. Har du lyst til at finde information om kost- og ernæring på denne fødevarer i en anden kalorietabel, kan du med fordel søge med sætningen Radise, rå.