Ernæringsdata for Okseslag

Energiindholdet i 100 gram Okseslag er 331 kcal (kilokalorier), hvilket svarer til 1387 KJ (kilojoule). Energier er fordelt på 16,1 g protein, 30,1 g fedt og 0 g kulhydrat.

  • Protein: 16,1 gram
  • Fedt: 30,1 gram
  • Kulhydrat: 0 gram

Af de 0 g kulhydrat er 0 g tilgængeligt de overskydende 0 g er kostfibre. Kulhydrat eller sakkarider er en væsentlig bestanddel i en sund diæt. Ifølge gældende anbefalingerne bør maks. 50 procent af den daglige energi stamme fra kulhydrat.

I 100 g Okseslag er der 30,1 g fedt. Fedt kan fundamental opdeles i 3 fedtsyrer: Mættede, Enkeltumættede (monoumættede) og Flerumættede (polyumættede). I tabellen herunder ses fordelingen af fedt i Okseslag. Fedt kan også findes som kolesterol, en fedttype kroppen f.eks. bruger til at danne galdesyrer og D-vitamin. Fedt har ligeså en vigtig opgave i optagelsen af fedtopløselige vitaminer.

Proteinindholdet i Okseslag er 16,1 g pr. 100 g. Protein er essentiel for en sund og velfungerende krop. For at kunne gøre brug af proteinerne skal organismen først omdanne dem til aminosyrer, de benyttes herefter til af opbygge de proteinstoffer, som kroppen består af.

Ernæringsindhold i 100 g Okseslag
Type Mængde
Energi i KJ (kilojoule) 1387 KJ
Energi i kilokalorie 331 kcal
Fedt i alt 30,1 g
→ Mættede fedtsyrer 12,7 g
→ Enkeltumættede fedtsyrer 14,4 g
→ Flerumættede fedtsyrer 1,2 g
Kolesterol 73 mg
Kulhydrat i alt 0 g
→ Kulhydrat tilgængeligt 0 g
→ Kostfibre 0 g
Tilsat sukker 0 g
Alkohol 0 g
Aske 1 g
Vand 52,8 g (ml)

Vitaminer i Okseslag

I tabellen nedenfor ses vitaminindholdet i Oksekød, slag, råt. Vitaminerne er sorteret i en fedtopløselig og en vandopløselig gruppe. Der er et vigtigt bestanddel af en hensigtsmæssig kost, at spise alsidigt, for at få dækket organismens vitaminbehov.

Fedtopløselige vitaminer i 100 g Okseslag
Fedtopløseligt Vitamin Mængde
A-vitamin 38 RE
D-vitamin 0,9 µg
→ D3 cholecalciferol µg
→ D2 ergocalciferol µg
E-vitamin 0,906 a-TE
→ Alfa-tokoferol 0,906 mg
K-vitamin 0 µg

Vandopløselige vitaminer i 100 g Okseslag
Vandopløseligt Vitamin Mængde
B1-vitamin, Thiamin 0,03 mg
B2-vitamin, Riboflavin 0,105 mg
B3-vitamin 4,9 NE
→ Niacin 7,9 mg
→ Tryptofans bidrag 3 mg
B5-vitamin, Pantothensyre 0,47 mg
B6-vitamin 0,37 mg
B8-vitamin, Biotin 0 µg
B9-vitamin, Folat 4 µg
B12-vitamin 1,4 µg
C-vitamin 0 mg

Mineraler i Okseslag

I tabellen nedenfor ses mineralindholdet i Tørret abrikos. Mineraler er, ligesom vitaminer, afgørende for at opretholde en velfungerende krop. Til forskel fra vitaminer består mineralerne blot af ét stof.

Mineraleindhold i 100 g Okseslag
Mineral Mængde
Calcium (Ca), Kalk 4 mg
Fosfor (P), Phosphor 170 mg
Jern (Fe) 1,4 mg
Jod (I) 1,2 µg
Kalium (K) 250 mg
Kobber (Cu) 0,05 mg
Krom (Cr), Chrom 4 µg
Magnesium (Mg) 17 mg
Mangan (Mn) 0,011 mg
Natrium (Na) 65 mg
Nikkel (Ni) 0,7 µg
Selen (Se) 6,5 µg
Zink (Zn) 3,8 mg

Sukkerarter i Okseslag

Det totale indhold af sukkerarter i Okseslag er 0 g. I tabellen nedenfor ses fordelingen.

Sukkerarter i 100 g Okseslag
Sukkerart Mængde
Fructose 0 g
Glucose 0 g
Lactose 0 g
Maltose 0 g
Saccharose 0 g

Glykæmisk indeks for Okseslag

Okseslag har et glykæmisk indeks (GI) på 1. Det vil sige, at en potion Okseslag skaber en blodsukkerrespons, som svarer til 1 % af den stigning, samme mængde glukose vil forårsage.

Glykæmisk load (GL) for Okseslag er 0. Glykæmisk load er et udtryk for mængden af kulhydrat i en råvare ganget med fødevarens glykæmisk indeks.

Ernæringsdata fra andre kilder

På engelsk hedder Okseslag Beef, flank, raw. Det kan være en god information hvis du for eksempel anvender en engelsksproget opskrift. Har du behov for at søge efter viden om kost- og ernæring på denne råvare i en anden kalorietabel, kan du med fordel søge med sætningen Oksekød, slag, råt.