Ernæringsdata for Grønkål

Energiindholdet i 100 gram Grønkål er 59 kcal (kilokalorier), hvilket svarer til 245 KJ (kilojoule). Energier er fordelt på 4,7 g protein, 1,2 g fedt og 10,4 g kulhydrat.

  • Protein: 4,7 gram
  • Fedt: 1,2 gram
  • Kulhydrat: 10,4 gram

Af de 10,4 g kulhydrat er 4,2 g tilgængeligt de overskydende 6,2 g er kostfibre. Kulhydrat eller sakkarider er en essentiel ingrediens i en sund diæt. Ifølge aktuelle anbefalingerne bør allerhøjst 50 procent af den daglige energi stamme fra kulhydrat.

I 100 g Grønkål er der 1,2 g fedt. Fedt kan fundamental opdeles i tre fedtsyrer: Mættede, Enkeltumættede (monoumættede) og Flerumættede (polyumættede). I listen nedenfor ses fordelingen af fedt i Grønkål. Fedt findes også som kolesterol, en fedttype kroppen fx bruger til at danne galdesyrer og D-vitamin. Fedt har ligeså en afgørende opgave i optagelsen af fedtopløselige vitaminer.

Proteinindholdet i Grønkål er 4,7 g pr. 100 g. Protein er afgørende for en sund og velfungerende krop. For at kunne gøre brug af proteinerne skal organismen først nedbryde dem til aminosyrer, de bruges herefter til af opbygge de proteinstoffer, som menneskekroppen er bygget af.

Ernæringsindhold i 100 g Grønkål
Type Mængde
Energi i KJ (kilojoule) 245 KJ
Energi i kilokalorie 59 kcal
Fedt i alt 1,2 g
→ Mættede fedtsyrer 0,1 g
→ Enkeltumættede fedtsyrer 0 g
→ Flerumættede fedtsyrer 0,7 g
Kolesterol 0 mg
Kulhydrat i alt 10,4 g
→ Kulhydrat tilgængeligt 4,2 g
→ Kostfibre 6,2 g
Tilsat sukker 0 g
Alkohol 0 g
Aske 1,8 g
Vand 81,6 g (ml)

Vitaminer i Grønkål

I listen nedenunder ses vitaminfordelingen i Grønkål, rå. Vitaminerne er sorteret i en fedtopløselig og en vandopløselig gruppe. Der er et vigtigt delelement af en god diæt, at spise alsidigt, for at få dækket organismens vitaminbehov.

Fedtopløselige vitaminer i 100 g Grønkål
Fedtopløseligt Vitamin Mængde
A-vitamin 421 RE
D-vitamin 0 µg
→ D3 cholecalciferol µg
→ D2 ergocalciferol µg
E-vitamin 5,4 a-TE
→ Alfa-tokoferol 5,4 mg
K-vitamin 250 µg

Vandopløselige vitaminer i 100 g Grønkål
Vandopløseligt Vitamin Mængde
B1-vitamin, Thiamin 0,15 mg
B2-vitamin, Riboflavin 0,29 mg
B3-vitamin 2,8 NE
→ Niacin 3,98 mg
→ Tryptofans bidrag 1,18 mg
B5-vitamin, Pantothensyre 1 mg
B6-vitamin 0,35 mg
B8-vitamin, Biotin 36 µg
B9-vitamin, Folat 60 µg
B12-vitamin 0 µg
C-vitamin 169 mg

Mineraler i Grønkål

I listen nedenunder ses mineralfordelingen i Tørret abrikos. Mineraler er, som vitaminer, essentielle for at vedligeholde en sund krop. Til forskel fra vitaminer består mineralerne bare af ét stof.

Mineraleindhold i 100 g Grønkål
Mineral Mængde
Calcium (Ca), Kalk 219 mg
Fosfor (P), Phosphor 73,9 mg
Jern (Fe) 2 mg
Jod (I) 1,4 µg
Kalium (K) 264 mg
Kobber (Cu) 0,091 mg
Krom (Cr), Chrom 8,3 µg
Magnesium (Mg) 20 mg
Mangan (Mn) 0,5 mg
Natrium (Na) 35 mg
Nikkel (Ni) 13,5 µg
Selen (Se) 2,1 µg
Zink (Zn) 0,62 mg

Sukkerarter i Grønkål

Det samlede indhold af sukkerarter i Grønkål er 2,06 g. I listen nedenunder ses fordelingen.

Sukkerarter i 100 g Grønkål
Sukkerart Mængde
Fructose 0,82 g
Glucose 0,54 g
Lactose g
Maltose 0 g
Saccharose 0,7 g

Glykæmisk indeks for Grønkål

Grønkål har et glykæmisk indeks (GI) på 5. Det betyder, at en potion Grønkål skaber en blodsukkerrespons, som svarer til 5 % af den stigning, samme mængde glukose vil forårsage.

Glykæmisk load (GL) for Grønkål er 0. Glykæmisk load er et udtryk for indholdet af kulhydrat i en råvare ganget med fødevarens glykæmisk indeks.

Ernæringsdata fra andre kilder

Grønkål hedder på engelsk Kale, raw. Det kan være en vigtig viden hvis du eksempelvis anvender en engelsksproget kogebog. Har du lyst til at søge efter data om kost- og ernæring på denne råvare i en anden kalorietabel, kan du med fordel søge efter Grønkål, rå.